Überlegungen bei der Beantragung der Bescheinigung A1 oder PDA1 und der Arbeitnehmerüberlassung als Werk- und Dienstvertrag.

Überlegungen bei der Beantragung der A1-Bescheinigung

Gelegentlich versuchen Zeitarbeitsunternehmen und Kunden (Entleiher) in der EU und im EWR, die Vorschriften zu umgehen, indem sie die Arbeitnehmerüberlassung als Werk- oder Dienstvertrag „verkaufen“. An dieser Praxis sind beide Parteien beteiligt – das Zeitarbeitsunternehmen mit Sitz in einem Mitgliedstaat der EU oder des EWR und der Kunde (Entleiher) mit Sitz in einem anderen Mitgliedstaat. Zu diesem Spiel gehören immer zwei.

Kurz gesagt wenden die Parteien diese Strategie an, wenn eine Arbeitnehmerüberlassung aus verschiedenen Gründen nicht möglich ist (z. B. weil sie nicht erlaubt ist oder das Zeitarbeitsunternehmen nicht über die erforderliche Lizenz verfügt). Häufig wird dieses Vorgehen dem Zeitarbeitsunternehmen jedoch vom Kunden aufgezwungen, weil es dessen Geschäftsinteressen besser dient.

Dieses Thema lässt sich wahrscheinlich am besten anhand eines Beispiels erläutern.

1) Stellen wir uns vor, ein Kunde, ein großer Schlachthof in Dänemark, benötigt dringend Zerleger und Fleischschneider. Es ist ihm gelungen, eine Zeitarbeitsfirma in Portugal zu finden, die in der Lage ist, diese dringend benötigten Fachkräfte zu rekrutieren und zur Verfügung zu stellen. Der portugiesischen Zeitarbeitsfirma wurde jedoch die Lizenz entzogen. Um dieses Hindernis zu überwinden, beschließen beide Parteien, die Arbeitnehmerüberlassung fortzusetzen, die als „Dienstleistungsvereinbarung“ getarnt und nur auf dem Papier „echt“ ist. Der Dienstleistungsvertrag sieht vor, dass der Kunde z. B. 1 € pro 5 kg entbeintes Fleisch zahlt und dass der Dienstleister selbständig arbeitet und für die erbrachte Dienstleistung verantwortlich ist. Offensichtlich handelt es sich hierbei nicht um einen echten Werk- und Dienstvertrag.

Bevor wir untersuchen, warum dies so ist, betrachten wir zwei weitere Beispiele.

2) Ein norwegisches Bauunternehmen benötigt etwa 50 Trockenbaufacharbeiter für ein großes Einkaufszentrum, das in Oslo gebaut wird. Das Unternehmen hat alle benötigten Materialien gekauft und verfügt über alle Werkzeuge und Geräte, die für die Ausführung der Arbeiten erforderlich sind. In Norwegen gibt es jedoch nicht genügend Arbeitskräfte mit den erforderlichen Qualifikationen, und die wenigen spezialisierten Subunternehmer sind mit anderen Projekten beschäftigt. Die Organisation hat noch nie mit Zeitarbeitskräften oder Zeitarbeitsfirmen zusammengearbeitet und ist mit dieser Art von Vereinbarungen nicht vertraut. Eine portugiesische Zeitarbeitsfirma hat jedoch angeboten, die dringend benötigten qualifizierten Trockenbauer zur Verfügung zu stellen. Der norwegische Bauunternehmer und die portugiesische TWA beschließen, die Leiharbeit unter dem Deckmantel eines „Unterauftrags“ fortzusetzen, der in Wirklichkeit nichts anderes als ein Dienstleistungsvertrag ist. Um die Simulation so realistisch wie möglich zu gestalten, wird im Untervertrag festgelegt, dass die Kosten für die Dienstleistung 1,50 € pro m2 betragen. In Wirklichkeit zahlt der Generalunternehmer dem Zeitarbeitsunternehmen (der als „Subunternehmer“ getarnt ist) jedoch 35 € pro Stunde. Die Anzahl der m2 , die auf der Rechnung erscheint, ergibt sich aus der Umrechnung der Anzahl der Arbeitsstunden des gemieteten Personals in die entsprechende Anzahl von m2 , die erforderlich ist, um den Betrag zu erreichen, den der Generalunternehmer für die Anzahl der tatsächlich geleisteten Arbeitsstunden schuldet.

work-supply

3) A strawberry grower in southern Spain is in need of 200 pickers for the peak season. Unfortunately, the Spanish government has imposed restrictions of the number of migrant seasonal workers from Morocco allowed to enter Spain. The country turns to Portugal and reaches an agreement with a licensed TWA that will allow it to address its manpower needs. However, the strawberry grower client does not to pay the TWA according to the number of hours worked by the leased workers, but rather according to the average number of kgs picked per worker. The proposal is for the Portuguese TWA to be paid 0,80€ per kilo of strawberries picked. From the strawberry grower´s perspective this payment arrangement is unquestionably advantageous in economic terms since what they pay for is the leased worker´s effective output, not for the input in in terms of the number of hours spent working by the leased workers. However, if the TWA from Portugal were to only to supply workers and nothing else, such an arrangement, as it is presented, would constitute a contract for service and work, certainly not labour leasing.

The following list of major criteria may greatly assist in differentiating between a contract for the supply of temporary workers and a contract for work and services:

  • Labour Leasing: Employees are made available to a third party for the purpose of („unspecified“) work performance
  • Contract for work and services | Service contract: Owed is concrete performance success and specifically agreed services
  • Labour Leasing: Number of hours worked
  • Contract for work and services | Service contract: Anything BUT the number of hours worked
  • Labour Leasing: NO Instruction – provided exclusively by the User or Client
  • Contract for work and services | Service contract: NO Instruction – provided exclusively by the User or Client
  • Labour Leasing: NO supervision – provided exclusively by the User or Client
  • Contract for work and services | Service contract: NO supervision by the client – provided exclusively by the supplier
  • Labour Leasing: Remuneration independent of success dependent only on the time spent working
  • Contract for work and services | Service contract: Remuneration entirely or largely dependent on occurrence of success
  • Labour Leasing: Client or user may play a part in the selection process
  • Contract for work and services | Service contract: Client has NO say in the selection of workers
  • Labour Leasing: ONLY the user or client
  • Contract for work and services | Service contract: ONLY the service provider 
  • Labour Leasing: ONLY the user or client
  • Contract for work and services | Service contract: ONLY the service provider 
  • Labour Leasing: ONLY the user or client
  • Contract for work and services | Service contract: ONLY the service provider
  • Labour Leasing: ONLY the user or client
  • Contract for work and services | Service contract: ONLY the service provider
  • Labour Leasing: User or client needs are decisive and take precedence 
  • Contract for work and services | Service contract: ONLY the service provider
  • Labour Leasing: No, never.
  • Contract for work and services | Service contract: Yes, always. Provided by the service provider

As we have sought to demonstrate labour leasing and the provision of services are very distinct realities – with regard to their nature, defining characteristics, as well as the way they are implemented, organized, operate and, importantly, their very finalities.

The differences between the two arrangements are easy for anyone to distinguish, even more so for a minimally experienced labour inspector. If a provision of services or subcontracting agreement is adopted for activities where it is peculiar or not commonplace it immediately arises the suspicion of labour inspection authorities. Manpower providers and their clients should be aware that in situations that arouse suspicion the mindset of inspectors will be of the type “guilty until proven innocent” and not the other way around. This is understandable. If given situation not the norm, it naturally gives rise to questions and concerns and is reason for a closer examination.

Attempts to disguise labour leasing as provision for services and work are not looked upon favourably by labour inspectors and will generally not escape tight scrutiny.

Implications

The implications for companies that choose to go down this road can be devastating – ranging from fines, to suspension of activities also to becoming entangled in criminal investigation proceeding.

It is our belief that TWAs and their clients that, for a number of reasons, attempt to mask labour leasing as a provision of service and work are not fully aware of just how difficult it is to  achieve and that, in all likelihood, the motives and benefits of engaging in this practice do not justify the significant risks.

In theory, if one doesn´t seriously reflect on the matter, it may appear that “selling” simulated service provision as labour leasing is simple and straightforward (which makes it so tempting to go down this route). However, this is far from being the case ever, which is will it is ill-advised to believe this is an effective solution when it is not possible or not desired to practice labour leasing.

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Marcelo Araújo

Director of Operations

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